1. PENDARAHAN YANG BERULANG SEHINGGA MENYEBABKAN ANEMIA
Rata-ratanya inilah simptom utama yang berlaku kepada mereka yang bakal menghadapi menopause. Pendarahan ini bermula dengan kedatangan haid dan seterusnya darah akan keluar dengan banyak sehingga lebih daripada 7 hari.
Ini menyebabkan wanita yang mengalami simptom ini akan mendapat anemia dan ada yang mengalami tekanan darah rendah.
Suplimen : Vitalea
2.MUDAH MARAH, MENANGIS DAN SANGAT SENSITIF
Ini memang tidak dapat dinafikan lagi. Apabila menghampiri menopause, wanita yang mengalaminya akan mudah terganggu emosi. Selalunya wanita ini akan mudah sangat sensitif walhal untuk perkara yang kecil sahaja.
Suplimen : B Complex
3. SALURAN KENCING MUDAH MENDAPAT JANGKITAN KUMAN
Bagi wanita yang telah menopause, saluran kencing sangat mudah mendapat jangkitan.Ini berlaku disebabkan hormon estrogen dah semakin berkurang.
Suplimen : Alfalfa
4. OTEOPOROSIS DAN REPUT TULANG
Kepadatang tulang akan semakin berkurang dan ini menyebabkan tulang akan cepat patah. Hati-hati untuk mereka yang dah menopause, anda sangat memerlukan kalsium
Suplimen : Osteoporosis
5.KULIT MENJADI KERING DAN CEPAT BERKEDUT
Disebabkan paras hormon estrogen semakin berkurang, ini menyebabkan kulit menjadi cepat kering. Kulit yang kering akan menyebabkan ia berkedut.
Suplimen : Vitamin C,Gla Comple

Teringat Masa Aisyah keluar 2hb 12 tahun 2014 Kak Iera sempat tatap muka Aisyah sekejap je.Lepas tu nurse kata nak bawak aisyah mandi dan juga akan di tempatkan di bilik lain iaitu nursery khas untuk baby.

Huhu sedih...Masa tu KMC tengah renovation,so bilik mak dengan anak memang jauh.IbuKat level 3 Aisyah Kat level 2.

Memang Ayah je yang berkesempatan pergi tengok dia.Setiap kali ayah datang melawat ibu ,ibu akan tanya ..dah tengok ke anak kita bang? okke dia? menyusu dah ke? ( masa ni Kak Iera bekalkan susu EBM adik kandung iaitu angah )kebetulan angah memang tengah breasfeed anak dia, jadi mintalah sikit ihsan.hehehe

Bila Kak Iera dah mula boleh angkat kepala dan bangun cepat cepat ajak suami pergi nursery nak susukan anak (punyalah excited nak susukan masa tu) Tapi Aisyah tak nak menyusu sebab dia mengantuk sangat. Sudahnya kami pulang ke wad dengan hampa.

Bila pulang ke wad kak Iera cek setitik susu pun tak keluar! Adus..macamna ni? nanti macamna nak susukan anak bila dah masanya?tak buang masa lagi kak Iera terus PM adik

"Angah, macamna ni? susu setitik pun takde"

adik kata ,

"Rilex jangan la gelabah geloojoh, hihi"

'hang bawak pam dak? kalau bawak try pam angin dulu.Kalau tak bawak cuba tnya nurse.Hospital salu akan simpan pam susu."

So bermula langkah pertama dan seterusnya :

1) PROSES "MENGEPAM ANGIN"

Pam angin maksudnya , walau pun kita belom ade susu kita boleh stimulate atau rangsang penghasilan susu ibu dengan cara ini.Walaupun bayi jauh dari ibu pada masa ini kita lakukan proses penyususan pertama dengan bantuan mesin @ pam susu manual

2) DAPATKAN NASIHAT TUNJUK AJAR

Bila pertama kali mungkin terasa kekok dan tak tahu cara penggunaan kan? dapatkan nasihat dan tunjuk ajar nurse. Jangan malu nak bertanya ya.



3) DAPATKAN GROUP SUPPORT

Bila terjadi " tak de susu " selepas bersalin macam kak Iera jangan panik dan meroyan.ehhehe
Dapatkan nasihat dan juga pandangan daripada yang pakar.
Galakan dan nasihat yang membina sangat diperlukan buat masa ini


4) BETULKAN MIND SETTING
Yang paling penting pada Kak Iera , mind setting ibu ibu kena betulkan dari awal.Bayi pada masa ni tak perlukan susu yang mencurah curah pun untuk kenyang.



* saya boleh susukan anak saya
* susu saya cukup untuk anak saya

Alhamdulillah , saat bawak pulang Aisyah dalam kereta dan sampai di rumah kami berjaya menjayakan misi penyusuan ibu !

alhamdulillah sekali lagi Kak iera berjaya menjayakan misi menyusu secara eksklusif selama setahun lebih dengan bantuan set Menyusu shaklee 

Kepada semua ibu yang nak dapatkan nasihat mahupun nak berkongsi pengalaman sangat di alu alukan hubungi kak Iera :

Happy & Enjoy Breasfeeding!

Kak Iera 
CALL/WHATSAPPS 012-9153763

zzarirah@gmail.com


Tak selesa kan bila muka kita ada masalah kulit ? Terutamanya bila dipenuhi jerawat kan?Kak Iera bila ade seketul jerawat pun dah rasa rimas.Nak picit-picit.hihi.Apa tah lagi kalau ade jerawat yang banyak.Fuh..memang mencabar jiwa raga!

Harini nak kongsikan cerita seorang sahabat dalam geng Bintang (geng Shaklee) yang mengalami masalah kulit muka berjerawat akibat Mencuba Pelbagai Jenis produk penjagaan muka

"Nak citer ni.. Dulu masa sekolah, masa belajar dekat universiti, muka Biey memang LICIN betul.. Jerawat tu sekali sekala ada la tumbuh. Tapi biasa la tu sebab hormon kan..🤗
Masa ni Biey tak pakai apa-apa produk skincare pun. Kulit tu memang agak gelap berbanding dulu tapi memang SIHAT.

Lepas habis belajar, dah mula kerja, dah ada duit sendiri mulalah start nak bergaya, nak cantik, nak ada kulit yang putih, flawless gitu..

So, bermulalah episod try and error pelbagai jenis produk. Skincare apa yang Biey tak pernah try. Just name it. Daripada yang mahal sampailah yang murah.

Tukar-tukar produk sesuka hati tanpa fikir pun kesan dan akibatnya di kemudian hari.

After one by one Biey tukar produk, at last Biey ambik satu produk iaitu toner yang boleh menggelupaskan kulit muka. Tu pun semata-mata sebab nak bagi hilangkan parut jerawat.

At some point, lepas stop produk tersebut muka Biey terus break out..😭Jerawat batu mula tumbuh bak cendawan selapas hujan. Terus confident level merudum.

Sampai la Biey jumpa satu produk skincare organik untuk rawat luaran dan juga dengan mengamalkan SET CANTIK SHAKLEE yang terdiri daripada ESP, Vitamin C dan Vitamin E untuk rawat dalaman. Kulit Biey semakin menunjukkan kesan positif.

Kini kulit Biey rasa makin SIHAT..
Jerawat makin kurang tumbuh..
Parut jerawat makin PUDAR..
Warna kulit makin sekata..

Alhamdulillah. Memang la kesannya sedikit lambat tapi memang berbaloi!

Satu je Biey nak pesan, pilihlah produk yang betul-betul selamat, berkesan dan mempunyai kesan baik untuk jangka panjang. Jangan sekadar nak cantik secara cepat, kita mengabaikan kesannya di kemudian hari.



Bagi yang mengalami masalah seperti Biey, Kak Iera syorkan korang cuba rawat dari dalam dulu dengan ambil suplimen yang bersesuaian.

Dapatkan konsultasi dari kak Iera : 


Kak Iera 
CALL/WHATSAPPS 012-9153763

zzarirah@gmail.com

Di rumah atau bila Kak Iera travel, selalunya bila balik kampung  memang kak Iera akan angkut kemana pun sabun ni.Sabun ini yang paling utama dalam senarai .Sebab apa?Kenapa paling suka dengan sabun ni?

Oleh sebab kak Iera ada anak anak kecik yang menyusu
Kena pastikan semua botol susu bersih
yela kalau basuh tak cuci boleh mengundang pelbagai penyakit kan?

The best part bila gunakan sabun get clean hand dish wash ni
cucian memang bersih,memang puas hati..setitik sahaja dah menghasilkan buih yang banyak
Tanpa menyakitkan dan memeritkan tangan
Almaklum Kak Iera ni jenis kulit sensitif
Silap sabun akan rasa pedih perit sangat
Silap haribulan gatal gatal siap! Huhu

So kepada sesiapa yang ade menghadapi masalah kulit sensitif macam ibu
Jom bertukar pada pencuci yang lebih selamat untuk diri, keluarga dan juga alam Kita!




Kak Iera 
CALL/WHATSAPPS 012-9153763

zzarirah@gmail.com

Sebagai seorang wanita bekerjaya dan ada anak -anak yang kecil , Kak Iera hadapi kesukaran bila masa untuk makan di luar . Jadi kak Iera dan suami lebih suka memilih untuk makan di  rumah setiap hari, lebih sihat, jimat ,anak anak juga selesa dan bebas nak bergerak. Almaklumlah masing -masing tengah aktif, heehhe


Tapi nak memasak di rumah juga ada cabaran tersendiri, baru nak menggoreng ayam si kecik dah menangis.Atau pun sekejap lagi si kakak pulak datang kacau ibu kat dapur.Normal situasi semua ni akan berlaku.Yang penting ibu ibu jangan stress dan teruskan memasak dengan happy!

Sini Kak Iera nak share beberapa Tip yang mungkin dapat membantu mempercepatkan proses memasak bagi semua ibu-ibu yang sibuk dengan anak kecil.

1) Siapkan Resepi & Bahan Memasak Awal

Untuk ibu ibu yang nak memasak setiap hari elok buat persiapan awal. Rancang resepi untuk seminggu akan datang.Buat belian barang basah sekali pada setiap hujung minggu. Siang semua lauk ,basuh dan toskan.Lebih mudah simpan dalam bekas bekas kecil dengan anggaran sekali makan.contohnya sekali masak ikan goreng selalu 4 ekor, so dalam setiap bekas letak lah 4 ekor untuk sekali goreng.




2) Defrost Lauk 

Balik je dari kerja, perkara pertama jangan rehat dahulu !Terus ke dapur defrost dulu lauk yang nak masak.Rendam dalam air bagi memudahkan dan cepatkan proses.Lepas tu boleh lah nak layan anak ke susukan si kecil ke nak baring baring sekejap ke.hehehe

3) Minta Bantuan Suami 

Mintalah bantuan suami untuk sama sama menjaga anak kecil jika ibu -ibu dah mula nak memasak.Bukan apa, macam anak Kak Iera sendiri memang perlu di pantau .Risau sebab Ainul masih kecil, suka mengutip barang di lantai dan masuk dalam mulut



4) Masak Nasi Dahulu

Bila mula nak memasak mulakan dengan masak nasi terlebih dahulu, sebab nasi yang selalunya ambil masa paling lama untuk masak





5) Masak simple tapi berkhasiat

Ingat ibu -ibu kalau nak cepat biasakan memasak menu yang simple tapi berkhasiat .Boleh cuba masak lauk dan sayur sekali dalam satu masa. Jimat masa dan yang penting berkhasiat.
Sebagai contohnya, boleh cuba menu :

  • Masak kicap kentang Dan tomato
  • Sup bebola dan sayur
  • Sup telur dan sayur
  • Sup ayam dan sayur
  • Nasi ayam
  • Paprik ayam
     





okla..tips simple kan? Tapi insyaallah boleh banyak membantu ibu-ibu yang sibuk dengan anak kecil tapi bercita cita nak memasak setiap hari untuk keluarga tersayang.



Happy & Enjoy Cooking!


Kak Iera 
CALL/WHATSAPPS 012-9153763

zzarirah@gmail.com



Designed by salwasaleh.com. Powered by Blogger.