19 June 2017

PERLU KE VITAMIN?


Kenapa kita perlu makan vitamin?Tak cukup ke dengan ambil sayuran sahaja?vitamin Shaklee makanan tambahan / makanan pelengkap sahaja. Bukannya bermaksud dengan telan je pil-pil ni tiap-tiap hari, kita dah tak perlu makan benda-benda lain.

Tak payah dah nak makan sayur sayuran. Salah konsep tu.  Cuba kita tengok sekeliling kita.Adakah sama dengan nenek moyang kita dulu kala? Jawapannya, TIDAK. Kita sekarang hidup dalam keadaan yang dipenuhi dengan pencemaran. Sana sini penuh je dengan pencemaran. Hehe.

Secara ringkasnya, kita perlu makan vitamin sebagai makanan tambahan  kerana:

1. Badan kita perlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang boleh diperolehi daripada makanan.  Contohnya vitamin C dan E yang diperolehi daripada makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan.

2. Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alkohol, minuman keras dan antibiotik boleh mengganggu penyerapan zat makanan.  Amalan diet yang tinggi kafein, lemak, kolesterol, gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan dalam tubuh.

3. Buah-buahan dan sayuran yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayuran dari tanah yang subur. Racun perosak, racun serangga dan bahan  pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.

4. Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. Vitamin C contohnya mudah dimusnahkan oleh haba tinggi semasa dimasak.

6. Pengambilan makanan seharian yang tidak seimbang serta tidak mengikut piramid makanan yang sepatutnya.Contohnya kak iera goreng ikan je tengahari ni tak sempat nak masak sayur.hihi

7. Bagi yang bekerja, makan tengahari selalunya di luar dan malam memasak seringkas mungkin, maka pengambilan makanan seimbang tidak dititikberatkan.

8. Gaya hidup dan trend masa kini dengan kehidupan yang sibuk, jarang memasak di rumah dan lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan MSG dan tak kurang juga makan di kedai makan memang menggunakan perasa @ MSG yang banyak dalam setiap masakan

Disebabkan oleh keadaan semasa seperti di atas inilah yang memerlukan kita untuk ambil vitamin sebagai makanan tambahan.

Dan jangan lupa, amalkan juga pemakanan vitamin semulajadi Shaklee tiap-tiap hari


Shaklee Consultant & Business Leader
KAK IERA
CALL/SMS/WHATSAPPS 012-953763
zzarirah@gmail.com